Sunday 22 October 2017

TRAVEL INDIA : NEW DELHI, JODHPUR, JAISALMER, JAIPUR AND AGRA (7 DAY)

Kalau siapa follow Instagram aku (@syafiqaazizan) boleh tengok gambar-gambar aku dah update dan akan update lagi, hehe.

India salah satu  travel wish list aku memang nak pergi dalam masa terdekat sebelum kahwin. Haha
Tanpa fikir panjang aku search Malindo dan Air Asia dan kebetulan Malindo pun sekali buat promosi, ingatkan Air Asia je, jadi aku bandingkan dua harga dari Malindo dan Air Asia, maka aku pilih Malindo dan lagi berbaloi  dari segi harga termasuk pakej free luggage 20kg dan free makanan pergi dan balik. Paling penting travel mates pun okay aku pun booked dan baru boleh open table plan itinerary di India.

TIKET FLIGHT : RM820*Malindo (Tiket pergi dan balik, Include makanan dan minum dalam flight, check in luggage 20kg pergi dan balik, tax dan insurance) (perjalanan Mesia- India 5 jam)

Makanan dalam filght sangat  sedap pergi balik, dalam flight selesa dan luas (Kapal Terbang Boeing, so luas kawasan setiap seat), jangan risau tidak ada bau apa pun apa orang kata tu, ada bagi selimut dan bantal, ada tv depan muka, layan sepuas hati cerita apa nak tengok. Tapi flight kami ramai India tapi tidak ada bau. (sebelum aku pergi,ada isu prasangka mengenai bau ni) Alhamdulillah hehe

PLANNING: Trip kami berlima ke India memang 98% urus sendiri, no tour guided, bila sampai sana memang macam maze runner. Hehe. Kami booked tiket tak silap bulan May-June 2016, ke India September 2017. Jadi banyak masa kami untuk buat preparation ke India. (wajib buat preparation
, lagi wajib kalau travel mates semua perempuan)

ROUTE :
 DAY 1-2 : NEW DELHI
 DAY 3 : JODHPUR
 DAY 4 : JAISALMER
 DAY 5 : JAIPUR
 DAY 6 : JAIPUR - AGRA
 DAY 7 : AGRA

DAY 1 : NEW DELHI

Flight : 6.05pm (waktu Mesia) - 10.05pm (waktu India) (*but flight delayed 20 minutes)

Dari Aiport India kami ambil Uber ke Hotel Star Villa ( about 45 minutes ke Hotel )

Hotel Price: Hotel Star Villa (RM279) (Dua bilik / 2 hari 1 malam)

DAY 2 : NEW DELHI

7.00am - Jama' Masjid (Naik uber dari street New Delhi - Jama' Masjid)

(Rs. 300) (tips jaga kasut Rs. 50 dan Tour Guide untuk cerita mengenai Jama' Masjid Rs. 100/ seorg)

Jama' Masjid

Jama' Masjid with Kids

10.00am - Red Fort (Jama' Masjid - Red Fort naik basikal macam beca tu ke memang beca,
 Price: Rs.150/ dua beca dan 5 org)

(tiket Red Fort Rs. 500 / kami tak masuk hanya ambil gambar view depan Ref Fort)

Front Red Fort

12.00pm - Shopping sampai puas hati di sekitar Old Delhi (90% barang nak shopping dekat sini boleh nego)

(naik beca juga,  Rs. 100/seorg and tips Rs. 100)

6.00pm - Menaiki Uber dari Hotel ke Train Old Delhi

Train Old Delhi (DLI)  -  Jodhpur : 9:56 PM  RM64.30/sorg)

Useful Tips:

New Delhi bagi aku tak sama dengan tempat lain (sesak dan banyak lagi tak boleh cerita sini, boleh dm dekat ig for more details and experience: syafiqaazizan), aku cadang cukup satu hari stay dekat New Delhi dan malam tu juga naik train atau apa-apa transport ke destinasi berikutnya. New Delhi ni nak shopping sari, baju Punjabi, lace dekat sini cantik dan banyak. Boleh juga plan pergi New Delhi last day korang dekat India sebab nanti tak perlu susah-suah bawa bag berat merata tempat.

New Delhi bawa makanan dari Malaysia sebab susah juga nak cari makanan yang kita rasa puas hati dan air mineral beli je dekat kedai yang ada jual air mineral.

Transport di New Delhi lagi bagus 98% naik uber sebab merata tempat korang pergi ramai orang india akan approach kau dan tak tahu nak percaya atau tak. Jadi sim kad di New Delhi sangant penting untuk Uber.

DAY 3 : JODHPUR

9.30pm : sampai di Jodhpur / Naik dua Auto ke Hotel Shivam  Paying Guest House,
Price Auto: Rs. 60/ 2 Auto

10.00pm : Check in Hotel Shivam  Paying Guest House (RM53/1 Bilik / 1 Malam) dan  makan di Rooftop Hotel

11.45pm Mehrangarh Fort / Hotel ke Mehrangarh Fort menaiki Auto, Rs. 500

Price masuk ke Mehrangarh Fort untuk pergi muzium dalam Fort, Rs. 600/ sorg, jika bawa camera add Rs. 100 , tapi kalau tak nak masuk muzium tak perlu bayar and free masuk dalam Mehrangarh Fort, hanya muzium je kena bayar. Kalau yang nak pergi sini bebtul nak jimat bagi aku tak perlu masuk muzium, cukup hanya di sekitar Mehrangarh Fort dah boleh nampak view Blue City.

Kami naik Auto dari Hotel ke Mehrangarh Fort, Rs 190 / 1 Auto Besar

Blue City, Jodhpur

Clock Tower

Sardra Market

8pm :
Ke Train naik Auto (dekat kawasan hotel memang setiap penjuru ada Auto, jangan lupa tawar menawar harga Auto juga )

Train Jodhpur - Jaisalmer :
11.00PM (RM36.25/Sorg)

Useful Tips:

Jodhpur adalah salah satu tempat favorited  aku. Bagi aku korang boleh stay dekat sini dalam 2-3 hari dan pulun semua setiap penjuru yang boleh pergi dan Jodhpur lagi tenang dari New Delhi. Banyak pemandangan cantik di Jodhpur dan aku suka feel macam Jodhpur mungkin macam perkampungan.

Nak shopping sekitar Hotel kami tinggal dan Sardar Market, sini bag, gelang, key lock, fabric, tea, rempah ratus, kasut dan seluar banyak jual dekat Jodhpur.

DAY 4 : JAISALMER

7.30 AM : Arrived  di train Jaisalmer dan ke Hotel Tokyo Palace transport  free sebab orang Hotel tunggu di luar train. Kalau korang booked Hotel Tokyo ni memang sekali package free pick up di Train.

8.00 - 10.00 AM:
Check In Hotel Tokyo Palace (Price: RM132.60/ 2 bilik/ 1 malam)

10.00 AM - 11.00AM:
Makan di atas Rofftop Hotel, makanan dia memang power dan sedap! Dekat sini juga first time aku rasa Chai. Wajib spend makan makanan banyak dekat sini. Hehe

Salah satu makanan kami try, Roti Puri. Superb!

11.00 AM - 1.00PM :
Dari Hotel ke Jaisalmer Fort hanya jalan kaki dan dalam perjalanan Jaisalmer Fort ada kedai-kedai yang korang rasa nak shopping. Sepanjang perjalanan dari Hotel ke Jaisalmer Fort sangat seronok dan setiap keunikan bangunan dan semualah. (Maps sekitar Jaisalmer boles minta dekat pekerja Hotel)

Golden City

Sekitar nak lihat view Golden City di Jaisalmer Fort

Wajib shopping bag, bag dompet dan banyak lagi di perbuat dari kulit unta, sini harga memang murah. Location di Jaisalmer Fort.

Jaisalmer Fort view lihat Golden City.

Street Jaisalmer Fort

Patwon Ki Haveli

2.00PM - 9.30PM :
Camel Dessert Safari (tawar menawar dari Rs 1300/ sorg, dapatlah harga Rs. 1000, wajib berdarma hehe / sorg termasuk transport pergi balik dan makan di Dessert )

Untuk ke Dessert Safari ni, korang jangan lupa bawa banyak PEN OR PENSEL , sebab adik-adik dekat sini mahupun orang dewesa kat sini tak pernah pergi sekolah bagi mereka PEN OR PENSEL sangat bernilai untuk mereka. Kalau ada rezeki lebih, bawa sedikit set Alat Tulis untuk sedekah untuk mereka.

The part best feeling ada dekat Dessert Safari ni, pemandangan sangat cantik dan sebelah malam boleh lihat bintang di langit cantik sangat dan menikmati angin malam yang sepoi sepoi hehe. Oh Jaisalmer ni some part Salman Khan berlakon dalam cerita Bajrangi Bhaijaan, Jaisalmer ni sebelah Pakisatan je, part ada pasir yang Salman Khan berlakon nak masuk Pakistan tu. Hehe

Tempat masak mereka di Dessert. Jeng jeng jeng!

11.00PM :
Ke Train Jaisalmer ( pekerja hotel hantar dan free)

Train Jaisalmer - Jaipur : 12.45 AM  (delayed: jam 3.10 a.m train ada)  (RM93.47/SORG)
(Second AC)

Useful Tips:

Begitu juga Jaisalmer juga tempat favorite aku. Cantik, keunikan, classic dan banyak lagi. Rasa setiap bulan nak pergi sini. Hehe Datang sini please tinggal 2-3 Hari. Rasa nak nikmati tinggal dekat sini. And aku suggest sangat tinggal dekat Hotel Tokyo ni, selesa dan makanan makan sini pun dah puas hati.

Kenderaan pergi balik ke train jangan risau dah, orang hotel boleh hantar.  Bila jalan sekitar Jaisalmer baik jalan kaki dulu untuk lihat dan nikmati sekitar Golden City dan nak balik tak larat dah letih boleh naik Auto and nego okay?

Bab shopping dekat Jaisalmer ada baju, bag, seluar, tombol pintu yang unik, alas meja yang unik mungkin dan tu je sempat aku ingat. Hehe

DAY 5 : JAIPUR

4.00 PM : Arrived di Jaipur, ke Hotel menaiki dua Auto Rp.40, Hotel: RM165/ 1 Malam/ 2 Bilik.

5.30 PM - 10.30 PM :
Ambil pakej tour guided dari Auto yang hantar kami ke Hotel tu (Rs 1000/ 2 Auto) Mereka bawa kami ke Elephant Village, Amber Fort, Hawa Mahal, makan dah tempat shopping. Masa kami dekat Jaipur sangat terhad, masa nak jalan sekitar Jaipur memang hari dah gelap disebabkan train delayed dan plan mana sempat pergi je.

5.30 AM : Ke Train jalan kaki

Train Jaipur - Agra Cannt : 06.15 AM  (RM32.59/SORG)  (Third AC)

Useful Tips:

Kami tak beberapa explore sangat dekat Jaipur ni sebab masa sangat terhad. Tapi Jaipur ni dah bandar dan sangat besar setiap tempat tu, bagi aku cukup satu hari stay dekat sini.

Jangan lupa shopping kasut dekat depan Hawa Mahal. Aku suggest cukup pergi Hawa Mahal, Amber Fort dan jalan sekitar Pink City.

DAY 6 : AGRA

10.55 AM : Arrived di Agra Cannt, naik van (Rs. 350)

11.00 AM - 1.00 PM : Check In Hotel Sai Palace (RM155/ 2 Bilik/ 1 Malam)

1.00 PM - 10.00 PM :

Ambil pakej tour gudie yang van bawa kami ke Hotel tu. Harga pakej Rs. 1000/ please tawar menawar dan jangan risau mana-mana tour guide lepas dah bawa berjalan mesti minta tips, bagi je tips dalam (Rs 10-50), mana korang rasa puas hati nak bagi.

Pakej dia bawa kami ke Agra Fort, kami juga minta tour guide berhenti street market sebab cari kasut dari India sebab kasut dia memang unik dan cantik kalau pandai cari, berhenti take away Subway Halal dam tour guide tu bawa tempat shopping dan tempat makan yang mahal lepas tu dia dapat komisyen. Sob sob, tapi sebagi customer tak perlu beli walau dia paksa haha. Bab shopping lebih baik pergi sendiri, jangan bagi orang sana yang bawa korang shopping.

Useful Tips:
Uber dekat Agra memana susah nak ada, jadi dari Train ada orang memang dah tetap harga setiap tempat nak tuju (nak senang pergi booth/pondok).

Disebabkan kesutukan masa juga, kami ambi pakej tour guide bawa kami ke mana saja menaiki van yang hantar kami ke Hotel tu,  masa nak ambil tour guide tu jangan lupa nego habis tapi macam biasa shopping dan tempat makan memang di bawa tempat mahal, bab shopping kita ada pilihan tak perlu beli pun tak apa. Bab makanan pula sekali sekali makan sedap dan harga agak sedikit mahal tapi puas hati tempat makan dia dan makana sangat sedap.

DAY 7 : AGRA

6.30 AM : Taj Mahal, Harga masuk Taj Mahal Rs. 1000 / Guide dengar cerita mengenai Taj Mahal RM20.

12.30 PM : Ke Train naik Auto dari Hotel, Harga : Rs 150/ 2 Auto

Train Agra Cantt - Hazard Nizammudin (NZM) : 02.05 PM  (delayed 30 minit) (RM35.92/SORG)  (Third AC)

Naik teksi dari Hazard Nizammudin Ke  Aiport (1 Hour)

Flight : 10.05 PM (Waktu India, Arrived waktu Malaysia : 6.00 AM)

Useful Tips:
Nak pergi Taj Mahal jangan bawa bag besar atau bag banyak barang dan pergi awal pagi dalam 6.30 pagi, orang beratur memang ramai.

Bab shopping souvenir magnet, poskad, baju dan banyak lagi nak murah ada jual sekitar hotel atau pintu keluar masuk Taj Mahal, kalau tak tahu korang suroh orang tour guide yang cerita mengenai taj mahal tadi tu  tunjuk tempat mana nak beli souvenir yang murah, nanti dia akan bawa tapi dia akan bawa tempat macam dia dapat komisen dan mahal dari harga patut korang boleh dapat. Jadi korang perg je tempat dia bawa, lepas tu dengar je la apa orang kedai tu cerita dan nak beli tak, jawabla kata dah beli ke apa-apa yang korang boleh berdrama. After that, sebelah kedai tour guidebawa  tu sepanjang tu banyak kedai lagi, jadi pergi la setiap kedai yang jual souvenir murah, memang ada dan peduli je tour guide tadi, Haha tak lah kata terima kasih dekat dia. Harga Magnet paling murah boleh dapat satu Rs.20, Hiasan bentuk Taj Mahal Rs. 60 dan poskad satu Rs. 7 , kalau korang dapat harga satu magnet Rs 50-100 memang mahal. So cari dan Tanya sampai harga paling murah boleh dapat.

BUDGET 7 DAY

RM190/SORG

FLIGHT (RETURN):
RM830/SORG

DUIT MASUK SEMUA TEMPAT (JAMA MASJID, MEGH. FORT, DESSERT SAFARI, AGRA FORT AND TAJ MAHAL):

RM232/SORG

TOTAL:
( RM1020/ VISA AND FLIGHT, )

(RM782 (TRANSPORT, HOTEL AND ENTRANCE)

=RM1802

Belanja dan duit shopping dan makan ikut setiap individu, makanan dan shopping memang murah. Bagi mereka yang tak nak shopping bawa RM300 dah terlalu cukup dan terlebih aku rasa, yang tak jadi cukup kena bawa lebih seba bila gila shopping macam aku. Biar menyesal beli dari tak beli balik menyesal.